4 października 2024
Średzki Zlot Parowozów 2023 – szczegóły organizacyjne
Nadszedł już czas, by upublicznić wszystkie szczegóły organizacyjne Średzkiego Zlotu Parowozów 2023!
Zarys imprezy
Pierwszego dnia, w sobotę, 30 września, na stacji Środa Miasto zorganizowane zostaną widowiskowe zawody drużyn parowozowych! Nasze, jak i gościnne drużyny trakcyjne – maszyniści i pomocnicy – będą mieli okazję pokazać szerokiej publiczności swoje umiejętności „chodzenia przy parowozie”!
Następnie zasadnicza część imprezy przeniesie się do pobliskiej Słupi Wielkiej. Tam będą nas czekać koncerty muzyczne, widowisko „Światło, Para, Dźwięk” i pokaz pirotechniczny, wszystko w akompaniamencie parujących maszyn!
W niedzielę, 1 października, odbędzie się najważniejszy punkt tegorocznego zlotu – wielka, druga już Parada Parowozów Wąskotorowych! Wszystkie uczestniczące w zlocie maszyny będą miały okazję zaprezentować się w pełnej krasie na torach stacji Środa Miasto!
Oprócz powyższych, przez oba dni imprezy udostępnione będzie do zwiedzania Muzeum Techniki Wojskowej należące do zaprzyjaźnionego z nami pana Jurka Nowosielskiego, a także coś dla naszych najmłodszych miłośników – Miasteczko Dmuchańców na boisku w Słupi Wielkiej, zorganizowane przez pana Michała Matelskiego.
Przez cały czas trwania zlotu, uruchamiane będą pociągi osobowe łączące Środę Wielkopolską, Słupię Wielką, Annopole i Zaniemyśl. Jako wzmocnienie tychże, uruchomione zostaną także dodatkowe kursy zabytkowych autobusów!
Uczestniczące maszyny gościnne
W ramach imprezy, na Średzką Kolej Powiatową sprowadzone zostaną 3 gościnne parowozy: jeden z Ełku i dwa z położonej w Bieszczadach Cisnej.
Kp4-3772
Ta charakterystyczna maszyna to czteroosiowy parowóz produkowany w latach 50. przez chrzanowski FABLOK głównie na eksport do ZSRR. Należał do rodziny maszyn opartych o radziecki typ P24, produkowany na licencji, z drobnymi różnicami konstrukcyjnymi, także w ZSRR, Finlandii, Czechosłowacji i na Węgrzech.
W polskich zakładach powstało ich niemal 900, w tym 790 dla ZSRR i kolejnych 87 dla Chińskiej Republiki Ludowej, a 14 maszyn trafiło do różnych odbiorców w Polsce – głównie przemysłowych. Jednym z nich jest właśnie odwiedzający Środę Wielkopolską egzemplarz. Swoją służbę rozpoczął w 1957 roku w Cukrowni Kruszwica, gdzie pracował do początku lat 90. Po szeregu perturbacji i kilkukrotnej zmianie miejsca postoju, trafił w ręce obecnego właściciela, dzięki któremu przeszedł naprawę główną i od 2012 roku czynnie służy na przepięknej Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej.
Ty 1884
Ta maszyna miłośnikom Średzkiej Kolei Powiatowej jest całkiem dobrze znana – gościła już u nas rok temu. To także parowóz pochodzący z Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Należy do typu Las 47, czyli rodziny 640 parowozów budowanych w chrzanowskim FABLOK-u na potrzeby kolei leśnych i przemysłowych. Ten egzemplarz, podobnie jak opisany wyżej przedstawiciel serii Kp4, także swoją służbę zaczął w Cukrowni Kruszwica w 1956 roku, gdzie pracował do drugiej połowy lat 80. i następnie stanął w rodzimym zakładzie jako pomnik.
Podczas likwidacji kolei wąskotorowej cukrowni w 2003 roku, został pozyskany przez obecnego właściciela i po odbudowie w 2005 roku rozpoczął służbę na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej, przywracając tym samym parę na tej malowniczej trasie.
Px48-1752
To maszyna należąca do dobrze znanego w Środzie typu, bliźniacza do naszych Px48-1756 i Px48-1920. Wyprodukowana została w 1951 roku w chrzanowskim FABLOK-u i przez szereg lat służyła na różnych kolejach, a od 1993 roku pracuje na Ełckiej Kolei Wąskotorowej.
Uczestniczące maszyny Średzkiej Kolei Powiatowej
Po stronie ŚKP w zlocie wezmą udział parowozy Px48-1756 i Px48-1920. Dodatkowo, przy pociągach oraz na niedzielnej paradzie, zobaczyć będzie można lokomotywy spalinowe Lyd1-210, Lyd2-63 oraz drezynę spalinową WMC-003. Więcej o tych pojazdach przeczytacie Państwo w zakładce NASZ TABOR.
Główne atrakcje imprezy
Sobota, 30.09.2023 r. – stacja ŚRODA MIASTO
g. 13:00 – ZAWODY DRUŻYN PAROWOZOWYCH
W ramach tych zawodów, zarówno nasze lokalne, jak i gościnne drużyny – maszyniści z pomocnikami – wezmą udział w widowiskowych konkurencjach obejmujących m. in. precyzję prowadzenia maszyny, czy sypania węgla do paleniska. Będzie się działo!
Sobota, 30.09.2023 r. – boisko SŁUPIA WIELKA
g. 16:00 – koncert zespołu HACKER BAND
g. 17:30 – koncert zespołu GRA SÓW
g. 19:00 – pokaz ŚWIATŁO, PARA, DŹWIĘK
To niesamowite widowisko, organizowane na boisku w Słupi Wielkiej, bezpośrednio obok którego przechodzi trasa Średzkiej Kolei Powiatowej, pozwoli przeżyć niesamowite doznania dla wszystkich zmysłów w akompaniamencie parujących maszyn!
g. 20:00 – koncert – FILIP LATO i JULA
g. 21:30 – POKAZ PIROTECHNICZNY
Po zakończeniu tej części obchodów, zapewniony zostanie dojazd powrotny do Środy Wielkopolskiej (pociąg) i Zaniemyśla (autobus), a także DODATKOWE POŁĄCZENIE KOLEJOWE DO POZNANIA – dzięki uprzejmości partnera generalnego imprezy, spółki POLREGIO. Szczegóły w dalszej części tej strony.
Niedziela, 01.10.2023 r. – stacja ŚRODA MIASTO
g. 13:00 – II PARADA PAROWOZÓW WĄSKOTOROWYCH
W trakcie parady prezentować się będą wszystkie zebrane maszyny – pojedynczo oraz grupowo. Widowisko to będzie kulminacyjnym momentem Zlotu!
Rozkład jazdy
W ramach tegorocznych obchodów udostępnimy szereg połączeń pozwalających na swobodny dojazd i powrót z poszczególnych atrakcji. Rozkład jazdy obejmuje połączenia zarówno kolejowe, jak i autobusowe.
Sobota, 30.09.2023 r.
Połączenia kolejowe:
Na odcinku Środa Miasto – Słupia Wielka obowiązuje taryfa okazjonalna; na pozostałej części trasy obowiązuje standardowa taryfa TP-ŚKP. Skład pociągu zestawiony zgodnie z poniższą tabelą:
Skład zestawiony z wagonów krytych (seria Bxhpi, typu 1Aw i 3Aw) | |
Skład zestawiony z wagonów letnich (serie BTxi, BTxhi) |
Połączenia autobusowe:
Dodatkowy kurs autobusu, obsługiwany pojazdem piętrowym, ma za zadanie odwieźć zainteresowanych uczestników wydarzeń w Słupi do Zaniemyśla. Godzina jego odjazdu jest orientacyjna i jest uzależniona od zakończenia pokazu pirotechnicznego na boisku. Obowiązuje na niego standardowy cennik biletów ŚKP. Sprzedaż biletów w kasie biletowej stacji Środa Miasto oraz u obsługi autobusu.
Połączenie dodatkowe – pociąg REGIO do Poznania!
W porozumieniu z partnerem generalnym, spółką POLREGIO, w relacji Środa Wielkopolska – Poznań Główny uruchomiony zostanie dodatkowy, BEZPŁATNY pociąg powrotny dla uczestników imprezy!
Więcej szczegółów na stronie organizatora.
Niedziela, 01.10.2023 r.
Połączenia kolejowe
Na odcinku Środa Miasto – Słupia Wielka obowiązuje taryfa okazjonalna; na pozostałej części trasy obowiązuje standardowa taryfa TP-ŚKP. Skład pociągu zestawiony zgodnie z poniższą tabelą:
Skład zestawiony z wagonów krytych (seria Bxhpi, typu 1Aw i 3Aw) | |
Skład zestawiony z wagonów letnich (serie BTxi, BTxhi) |
Połączenia autobusowe – dowozowe i odwozowe do/z Środy Wielkopolskiej
Dzięki uprzejmości przedsiębiorstw MPK Gniezno oraz MPK Poznań, użyczających swoich historycznych autobusów, możliwy będzie także zarówno dojazd, jak i powrót z niedzielnej części imprezy na pokładzie tych pojazdów!
Koszt przejazdu TAM + POWRÓT 30 PLN (N), 15 PLN (U – dzieci i młodzież do 18. r.ż.); zakup biletów u obsługi autobusu.
Koszt przejazdu TAM + POWRÓT 20 PLN (N), 10 PLN (U – dzieci i młodzież do 18. r.ż.), bezpłatny dla dzieci do lat 4; zakup biletów u obsługi autobusu.
Połączenia autobusowe – BEZPŁATNA okólna linia miejska A
Linia ma za zadanie zapewnić BEZPŁATNY dojazd mieszkańców Środy do stacji Środa Miasto, a także umożliwi sentymentalną podróż jednym z historycznych pojazdów: Jelczem „Ogórkiem”, DAF-em MB200, Ikarusem 260 czy Autosanem H9.
Połączenia autobusowe – Środa Wielkopolska – Gzub – Zaniemyśl
Jako uzupełnienie niedzielnych pociągów, bezpośrednio po Paradzie Parowozów uruchomione zostaną połączenia autobusowe „zahaczające” o Browar Gzub. Na połączenia te obowiązuje standardowa taryfa TP-ŚKP, łącznie z naszą ofertą biletu „Taniogzubowego”!
Uwaga! Przystanki Słupia Wielka i Śnieciska znajdują się we wsi, w pewnym oddaleniu od stacji kolejowych ŚKP. Mapa z lokalizacjami przystanków w przygotowaniu!
Zakup biletów oraz cennik
W ramach tegorocznej imprezy, na wszystkie połączenia oznaczone jako wg taryfy TP-ŚKP, będą obowiązywać standardowe ceny biletów, przy czym na odcinku Środa Miasto – Słupia Wielka zastosowana zostanie specjalna taryfa okazjonalna. Przypominamy, że na Średzkiej Kolei Powiatowej honorowane są wszystkie ulgi ustawowe!
Podstawowe ceny biletów prezentujemy na poniższej grafice:
Zachęcamy do korzystania z biletu weekendowego! Dla każdego nabywcy tego biletu, umożliwiającego podróżowanie wszystkimi naszymi pociągami oraz autobusami uruchamianymi w taryfie TP-ŚKP, przewidujemy upominek!
Wszystkie szczegóły dotyczące samej taryfy znajdziecie Państwo na stronie Ceny biletów.
Bilety będzie można zakupić w kasie biletowej na stacji Środa Miasto, czynnej w oba dni trwania imprezy oraz dodatkowo w piątek, 29 września, w godzinach 10:00-20:00. Bilety na przejazdy będą także sprzedawane na pokładzie pociągów i autobusów.
Dodatkowo, udostępniamy Państwu poniżej trzy plakaty promujące nasze wydarzenie.
M.
7 października 2023, 14:49
Wielkie uznanie dla wszystkich osób, które wkładają swoje talenty, czas i wysiłek, w utrzymanie ważnego kawałka dziedzictwa naszej kultury technicznej. Jesteśmy przyzwyczajeni do traktowania z szacunkiem arcydzieł literatury, sztuki, architektury, a tak naprawdę o dzisiejszym poziomie naszego życia nie one decydują same, lecz głównie właśnie technika. I tym, którzy byli wynalazcami, inżynierami, przemysłowcami, od czasów Newcomen’a, Stephensona i Trevithick,a, tworzyli arcydzieła pomysłowości w wykorzystywaniu praw fizyki budując m.in. maszyny parowe, turbiny, silniki, generatory i wiele innych, należy się nie mniejszy szacunek i pamięć, niż słynnym poetom, malarzom, pisarzom i artystom, o których uczymy się w szkołach. Średzka Kolej i jej drużyna, podobnież Kolej Bieszczadzka i Ełcka, w bardzo atrakcyjny sposób uświadamia nam, dzięki czemu mamy dzisiaj taki poziom życia i taki rozwój naszej cywilizacji – dzięki rewolucji naukowo-technicznej, od 18 wieku opierajacej się głównie na parze. Bez transportu opartego na silnikach parowych parowozów i parowców przez minione blisko 200 lat, bez napędów niegdyś parowych w budownictwie, w przemyśle a nawet w rolnictwie, bez wykorzystywania pary do produkowania energii elektrycznej – co trwa do dzisiaj, nie mielibyśmy teraz powszechnie dostępnych ani samochodów, ani mieszkań, ani reaktorów jądrowych, ani postępu we wszystkich naukach ścisłych i medycynie. Doprawdy, nie znajduję słów by wrazić jak bardzo ważną rolę w dzisiejszej edukacji w tym zakresie pełni Średzka Kolej i ludzie, którzy ją pracą własnych rąk i umysłów utrzymują w tak świetnym stanie. Takąż ważną rolę pełnią też Kolej Bieszczadzka i Ełcka w swoich okolicach. A dla tych, na tyle wiekowych już dziś osób, które pamiętają jeszcze gdy parowozy na dworcach fascynowały swoim zapachem oliwy, dymu i pary, sykiem i klikaniem sprężarki, stojąc gotowe do drogi, taka impreza jak Zlot Parowozów jest okazją do powspominania takich najfajniejszych momentów lat dzieciństwa, gdy z tatą, dziadkiem szło się na dworzec kogoś odprowadzić na pociąg. Z tego sentymentu, i młodzi i starzy, czerpią miłe doznania mogąc dziś podziwiać te czynne dziś maszyny jakby były to arydzieła sztuki. Podziwiać i w kontekście Para, Światło i Dźwięk jak było to w Słupi Wielkiej, i w kontekście ruchu i manewrów na Paradzie dnia następnego na stacji w Środzie Wlkp. Bardzo ciekawe, dobrze zorganizowane, poparte i oprawą muzyczną w Słupi Wielkiej, i fajnym komentarzem z wyważoną treścią historyczną i techniczną jaki podczas Parady słyszeliśmy z, dobrze tym razem rozstawionego, nagłośnienia na stacji. I choć cała impreza uważam załuguje na najwyższe uznanie dla jej idei i dla organizacji, i powinna byc kontynuowana w następnych latach, mam dwie drobne uwagi, być może do uzwględnienia w przyszłości. Jak pewnie każdy, starałem się dla siebie uwieczniać widoki, fotografując lub filmując. Przeszkadzało mi, i nie tylko mi, jak słyszałem z otoczenia:
– w Słupi Wielkiej wytwornice dymu ustawiono między reflektorami a prezentującymi się parowozami. W znacznym stopniu zdemolowało to widoczność tych maszyn, trzeba było te wytwornice ustawić za nasypem, tak jak rok temu podczas pokazu przed szopą w Środzie Wlkp. były one za maszynami. Efekt był wtedy znacznie ciekawszy a widoczność maszyn lepsza;
– bardzo dobrze tym razem zorganizowano dla obserwowania Parady dostęp do pasa wzdłuż parkanu cukrowni w Środzie Wlkp. Każdy stojący przy barierkach lub taśmach miał równe szanse na zrobienie świetnych zdjęć i filmów. Niestety, wpuszczono między tory jakiegoś uprzywilejowanego fotografa i jakąś uprzywilejowaną paniusię łażącą ze smartfonem, którzy dla pewnej części publiczności, grzecznie stojącej za barierkami, zniweczyli możliwość wykonania sobie zdjęć i filmów bez ich obecności w kadrze.
Ale impreza super! Podziękowania i życzenia oby tak dalej!