23 lipca 2024
Zimowe prace torowe
Miło nam poinformować, że w trakcie zimowej przerwy w kursowaniu naszej kolei miejsce miały intensywne prace torowe. Rozpoczęły się one już w okresie jesiennym, od wymian podkładów na wybranych odcinkach linii. Zwieńczeniem prac była naprawa główna 5 szt. rozjazdów oraz wymiana nawierzchni torowej na odcinku 500 mb w Śnieciskach wraz z naprawą dwóch przejazdów kolejowo – drogowych. Wszystkie powyższe prace zrealizował zwycięzca dwóch postępowań przetargowych – firma Ewraxx z Łowicza. Tym samym nasza kolej zyskała kolejny odcinek toru po naprawie kapitalnej, włącznie z wymianą zużytych szyn pochodzących z przełomu XIX oraz XX wieku na staroużyteczne szyny normalnotorowego typu S49 podarowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Naprawa toru z wymianą szyn w Śnieciskach została sfinansowana dzięki środkom z budżetu Województwa Wielkopolskiego oraz Powiatu Średzkiego. Naprawy rozjazdów oraz miejscowe wymiany podkładów finansowały Gmina Środa Wlkp., Gmina Zaniemyśl oraz Powiat Średzki.
Warto dodać, że dzięki inwestycjom prowadzonym systematycznie od 2015 roku osiągnięto efekty wymierne w skali całej linii:
- naprawa główna toru z wykorzystaniem szyn typu ciężkiego – 2,5 km toru (w tym 2 km dzięki wymianie dotychczasowych szyn na podarowane przez PKP PLK, na odcinku 0,5 km szyny typu ciężkiego zostały zabudowane w latach 80. XX w. przez PKP);
- wymiana ciągła podkładów – ok. 1 km toru;
- naprawa główna łącznie 12 szt. rozjazdów;
Dzięki wykonanym naprawom, od 2015 roku kompleksowym pracom poddane zostało łącznie ok. 3,5 km toru, co stanowi 25% długości naszej linii. W wielu innych miejscach dokonano miejscowych wymian najbardziej zużytych podkładów. Jest to niewątpliwie wielki sukces, ale także świadczy o ogromie wyzwań na kolejne lata: w dalszym ciągu prawie 70% naszej linii ułożone jest na szynach pamiętających przełom XIX oraz XX wieku, a na wielu odcinkach degradacja podkładów jest zaawansowana i nieustannie postępuje.