Jesienne naprawy infrastruktury

Po zakończeniu sezonu 2020 z końcem sierpnia, przystąpiliśmy do realizacji bardzo ambitnych planów związanych z remontami taboru oraz infrastruktury naszej kolei. 

Już 10 września zwycięzca przetargu ogłoszonego przez Powiat Średzki – firma TORMEL z Poznania, rozpoczęła roboty związane z remontem wiaduktu położonego w km 47,800 naszej linii – t.j. wiaduktu nad normalnotorową linią Poznań – Jarocin. Jest to największa inwestycja przewidziana na ten rok, a zarazem niezbędna dla zapewnienia dalszego funkcjonowania kolei.

W ramach opiewającej na kwotę 250 000 zł umowy wykonawca zdjął tor na obiekcie, odsłonił konstrukcję wiaduktu, założył nową izolację, wykonał na nowo część elewacji, a następnie ponownie zasypał konstrukcję wiaduktu i ułożył tor na nowych podkładach. Wykonane prace zabezpieczają konstrukcję wiaduktu przez dalszą degradacją i powinny pozwolić na jego bezpieczną eksploatację przez najbliższych kilkadziesiąt lat.

Nowe odwodnienia wiaduktu powinny zapewnić trwałość izolacji na wiele lat.

Nowy tor na wiadukcie. Trwają jeszcze prace wykończeniowe – pozostał m.in. montaż ekranów przeciwporażeniowych.

W połowie października rozpoczęły się prace na kolejnym odcinku – tym razem jest to łuk położony za przystankiem osobowym w Polwicy. W ramach prac, nie tylko zostaną wymienione podkłady i zastosowana nowa podsypka tłuczniowa, ale także – po raz pierwszy na naszej kolei od wielu lat – wymienione zostaną szyny!

Szyny typu S49 o łącznej długości 600 m, pozyskaliśmy w ubiegłym roku jako darowiznę od PKP Polskich Linii Kolejowych, wcześniej leżały one w torach normalnotorowej linii kolejowej Jarocin – Września. Mimo, iż nie są to szyny nowe, są zużyte jedynie w niewielkim stopniu i będą stanowić znaczący skok jakościowy względem zabudowanych dotychczas szyn pochodzenia pruskiego z okresu sprzed I wojny światowej.

Łuk po demontażu toru przez wykonawcę.

Transport materiałów na miejsce prac. Przystanek w Polwicy, położony bezpośrednio obok miejsca robót, stał się tymczasowym placem składowym.

Warto także nadmienić, że realizacja wszystkich tych prac nie byłaby możliwa bez wsparcia finansowego Powiatu Średzkiego oraz Gmin Środa Wlkp. oraz Zaniemyśl. Samorządy te wsparły w tym roku naszą kolej łączną kwotą 800 tysięcy złotych, pozwalając zintensyfikować prace zmierzające do poprawy stanu infrastruktury, niezbędne dla zachowania jej w stanie czynnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie nigdzie widoczny.

Aktualności

Wszystkie aktualności