Podsumowanie roku 2018

Rok 2018 powoli zmierza ku końcowi. Każdy z nas ma w pamięci minione 12 miesięcy, zdarzenia radosne, przykre, ale i różne sukcesy oraz osiągnięcia. Wiele wydarzyło się także w przestrzeni naszej kolejki, mamy z czego się cieszyć i za co dziękować.

Jeden z majowych dni kursowania, ostatni tego dnia pociąg oczekuje na odjazd ze stacji Zaniemyśl.

Od stycznia nie zwalnialiśmy tempa naszych działań. Początek roku 2018 przebiegał pod znakiem przeglądu podwozia parowozu, który kilka miesięcy wcześniej wrócił do służby. Po tak zaawansowanej naprawie konieczne było wykonanie dokładnych oględzin oraz regulacji. Dobrze przeprowadzona rewizja pozwoliła na przeprowadzenie w drugiej połowie stycznia pierwszego w tym roku pociągu, który był wynajęty przez małą grupę miłośników z Ameryki. Do końca kwietnia trwały bardzo aktywnie prace związane z generalną naprawą torowiska w Polwicy, na odcinku 500 m zostały wymienione wszystkie podkłady, a tor zyskał tłuczeń oraz podbicie. Tak kompleksowa naprawa starczy na wiele lat i zapewni bezpieczną oraz stabilną jazdę.

Tak prezentuje się tor w Polwicy po zaawansowanym remoncie.

W kwestii prac torowych w tym roku działo się znacznie więcej. Oprócz „punktowych” korekcji, nastąpiła także wymiana podkładów oraz ustawienie geometrii na łuku pomiędzy przejazdami na ulicy Kościuszki i Rejtana. Do prac prowadzonych w torach jeszcze powrócimy w tym podsumowaniu.

Zdjęcie wykonane w lutym podczas prac na ul.Rejtana.

Pod koniec kwietnia na naszej kolejce pojawiła się lokomotywa spalinowa Lxd2-343, która podczas tego sezonu miała spore znaczenie przewozowe poprzez prowadzenie kilku rozkładowych pociągów, a także zastępstwo parowozu  w wyjątkowych nie planowanych sytuacjach. Pomimo przeważającej atrakcyjności trakcji parowej, nad spalinową warto przypomnieć 3 maja, kiedy rozkładowo na trasę miała wyjechać lokomotywa  spalinowa, ale zainteresowanie przejazdem o godzinie 14:00 było tak duże, że „na popychu” znalazł się dodatkowo parowóz Px48-1756, który tego samego dnia był wynajęty przez grupę miłośników z Anglii.

Jeden z najliczniejszych pociągów sezonu 2018 na przejeździe przy ul. Kościuszki, zdjęcie wykonane 3 maja.

W ramach rozpoczęcia wakacji letnich podjęliśmy się przewozu na platformie zabytkowych samochodów m.in. Fiata 126p oraz Citroena 2CV. Okres rozkładowego kursowania to zaprzestanie zaawansowanych robót w infrastrukturze torowej i zajęcie się taborem oraz infrastrukturą stacyjną. W tej materii udało nam się przywrócić do ruchu jeden z wagonów osobowych o numerze 309-3, który zyskał swoje historyczne  malowanie rodem z lat 80. W sierpniu natomiast remontu doczekał się garaż drezyny motorowej. Konieczne jest dodanie, że sama drezyna przeszła w kończącym się roku gruntowną konserwacje. Naprawiona została przekładnia, część elektryki oraz silnik; hamulce zostały zregenerowane, a podłoga  części ładunkowej zyskała nowe deski. Dzięki zacięciu i gorliwości wolontariusza Kacpra polepszył się również stan drezyny ręcznej, która zyskała „lepsze życie” po zaawansowanej renowacji!

W drugiej połowie sierpnia  w  naszym kolejkowym gronie nastała duża radość; była ona związana ze zdaniem przez naszego kolegę Arkadiusza Kubiaka egzaminu na stanowisko „prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe”. Ufamy, że z biegiem czasu kolejne osoby, będą mogły przystępować do tego typu, bądź podobnych egzaminów. Dla istnienia Średzkiej Kolei Powiatowej w przyszłości konieczne jest przekazywanie tego kolejowego rzemiosła dla następnych pokoleń.

Nasz nowy maszynista Arkadiusz Kubiak za sterami parowozu Px48-1756.

Za jedno z większych osiągnięć możemy sobie postawić rozpoczęcie naprawy głównej parowozu Px48-1920, który swoje kursowanie zakończył w 2001 roku i od tego czasu „koczował” w parowozowni na stacji Środa Miasto.

Sierpień 1997, Px48-1920 wjeżdża do Śniecisk. Fot. Michał Guminiak

Demontaż popularnej „Dwudziestki” rozpoczął się 16 maja. W szybkim tempie udało nam się zdemontować osprzęt kotła, a także budkę maszynisty. Po ponad tygodniu z ramy parowozu przy pomocy dźwigu został zdjęty kocioł, który w międzyczasie został zarejestrowany w Transportowym Dozorze Technicznym. Kolejne prace zostały wznowione pod koniec drugiej połowy roku, kiedy nastąpiło wypiaskowanie kotła oraz wypalenie rur. Już dzisiaj wiemy jak ogromny zakres prac czeka nas w kwestii podwozia, które jest wyeksploatowane do granic możliwości. Ufamy, że kolejne etapy naprawy głównej tego parowozu będą szły stosunkowo pomyślnie. Jako, że zakres rewizji jest bardzo duży mamy w planach przeprowadzenie zbiórki internetowej właśnie na ten cel.

W październiku rozpoczęły się prace związane z naprawą główną rozjazdów na stacji Środa Miasto. Przebieg i zaawansowanie  prac najlepiej opisują poniższe zdjęcia.

Miniony rok to także kilka przykrych epizodów, które nie sprzyjały naszej działalności. Przykładem takich sytuacji było uszkodzenie toru w okolicy Annopola przez maszynę prowadzącą wycinkę krzaków. Poważniejszym zdarzeniem było najechanie przez parowóz na element pozostawiony w torowisku, w wyniku czego doszło do usterki układu przeniesienia napędu, a pasażerów z trasy musiała zabierać lokomotywa spalinowa. Nie brakło innych zdarzeń jak np. wybicie szyb w budce remontowanego parowozu Px48-1920.

Element, na który najechał nasz parowóz w listopadzie tego roku powodując awarię układu przeniesienia napędu.

Wracając do tego co dobre. Nasza kolej w minionych 12. miesiącach gościła ciekawych osób, oprócz grup z Ameryki, czy Anglii w czerwcu gościliśmy także mieszkańca Australii. Takie wizyty to dla nas radość, ponieważ pozwalają na promocję kolejki poza granicami Polski. Także podczas rozkładowych pociągów spotkaliśmy się z ogromem życzliwości od naszych pasażerów. Dobre słowo oraz liczne uśmiechy są dla nas bardzo motywujące!

Narada drużyny pociągowej podczas listopadowego pociągu specjalnego zorganizowanego dla miłośników kolejnictwa. Fot. Andrzej Rapacz

Jeśli chodzi o plany na 2019 rok to można powiedzieć, że nadzieje są duże. W pierwszej kolejności chcemy, aby nasz warsztat opuścił wagon osobowy typu 1Aw, który od dłuższego czasu przechodzi naprawę główną, a aktualnie prowadzone są długo wyczekiwane prace wykończeniowe. Z pewnością będziemy realizowali kolejne zadania związane z torowiskiem, które miejscami wymaga naprawy. Życzymy sobie również jak największego postępu w naprawie drugiego parowozu Px48-1920; posiłkujemy się nadzieją, że za rok o tej porze będziemy mogli pisać o ogromnych postępach oraz o planach na pierwszy kurs wyremontowanej lokomotywy. Naszym marzeniem byłby remont chociażby jednego z przystanków poza Środą Wielkopolską, to realna kwestia, do której chcemy dążyć. Naszym marzeniem jest także remont parowozowni, która wymaga prac murarskich. Na cel renowacji lokomotywni będziemy zbierać 1 procent podatku. Dodajmy, że w hali parowozowni w grudniu zostało zamontowane ogrzewanie gwarantujące ciepło podczas różnych prac przy lokomotywach.

To był udany rok. Spotkało nas wiele dobra i bardzo dużo udało się nam zdziałać. Dziękujemy wszystkim którzy nas wspierali, nawet zwykłym uśmiechem, który pokazuje, że to co robimy ma sens. To także Państwa życzliwość, dobre słowo i wszelkie uwagi sprawiają, że kolejka działa coraz to lepiej. Wierzymy, że rok 2019 przyniesie nam równie wiele powodów do radości. Na ten moment mamy za co dziękować i z czego się cieszyć!

A oto część naszej kolejkowej rodziny. 🙂

Życzymy Państwu najlepszego 2019 roku. Niech czas najbliższych 12. miesięcy będzie przepełniony radością, wzajemną życzliwością oraz uśmiechem, który potrafi zrobić dużo dobrego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie nigdzie widoczny.

Aktualności

Zbiórka na naprawę parowozu Px48-1920

Szanowni Państwo!

Nadszedł nowy rok, a wraz z nim kolejne wyzwania oraz plany. Jako nasze sztandarowe zadanie na najbliższe 12 miesięcy, postawiliśmy sobie przeprowadzenie jak największej liczby prac rekonstrukcyjnych w ramach naprawy głównej naszego drugiego parowozu, Px48-1920 z 1955 roku.

Czytaj dalej

Wszystkie aktualności