Podsumowanie roku 2020

Rok 2020 z pewnością wielu z nas jeszcze długo zapamięta. Epidemia SARS-COV2 wywróciła niemalże do góry nogami życie społeczne i gospodarcze. Mimo przeciwności nasza kolej uruchomiła letnie kursy, choć rozkład jazdy został okrojony względem lat poprzednich.

Początek roku upłynął nam przede wszystkim na pracach związanych z utrzymaniem naszej linii w stanie wolnym od roślinności. Przez dwa tygodnie lutego nasza ekipa kompleksowo oczyściła z krzewów aż 3 km toru – od Śniecisk do Zaniemyśla. Równolegle trwały prace przy remoncie drugiego naszego parowozu – Px48-1920, a także wyremontowano m.in. poczekalnię na stacji Środa Miasto, gdzie znów można nie tylko schronić się przed deszczem lub słonecznym skwarem, ale także kupić bilet przy oryginalnym okienku kasowym pamiętającym lata świetności naszej kolei. Również wraz z nadejściem cieplejszych dni wykonano pierwsze prace torowe, obejmujące m.in. ukończenie prac na łuku przy ul. Hallera w Środzie, a także ciągłą wymianę podkładów na łuku za stacją w Płaczkach. Konieczna okazała się także pilna naprawa nawierzchni przejazdu kolejowo – drogowego w ciągu drogi krajowej nr 11. Warto też odnotować, że na przełomie czerwca i lipca remont przeszedł jeden z wagonów plenerowych.

Ekipa wycinkowa na szlaku. Luty 2020.

Ekspozycja kolejowych pamiątek na jednej ze ścian wyremontowanej poczekalni.

Gdy stało się jasne, że uruchomienie pociągów z początkiem maja będzie niemożliwe, wiadomym stało się, że konieczne będzie takie opracowanie formuły funkcjonowania kolei, aby przejść przez ten trudny czas możliwie obronną ręką. Konieczna okazała się podwyżka cen biletów, która jednak spotkała się ze zrozumieniem ze strony podróżnych. Już w lipcu frekwencja w pociągach pozytywnie nas zaskoczyła – kilkakrotnie okazało się, że liczba chętnych na przejazd wyczerpywała nasze możliwości przewozowe, ograniczone ogólnopolskim limitem do liczby miejsc siedzących. Niemalże co niedzielę w trasę musiały wyruszać wszystkie sprawne wagony pasażerskie. W sumie rozkładowe pociągi pokonały dystans zaledwie 1624 km, co stanowi najniższy wynik od czasu przejęcia eksploatacji kolei przez nasze Towarzystwo. Sam sezon kursowania był również najkrótszy – rozpoczął się w ostatni weekend czerwca, a zakończył z końcem wakacji.

Rozkładowy pociąg do Środy opuszcza Zaniemyśl. Sierpień 2020.

Wieczorny pociąg na stacji w Zaniemyślu. Sierpień 2020.

Wieczorny pociąg z Zaniemyśla do Środy z lokomotywą Lxd2-343 na czele na przystanku w Polwicy. Sierpień 2020

Warto też nadmienić, że latem nasze Towarzystwo zrealizowało kontrakt na renowację zewnętrzną pomnika ze stacji Pleszew Miasto, parowozu Px48-1912. Parowóz został ucharakteryzowany na przełom lat 60. i 70. ubiegłego wieku, odtworzono kilka brakujących elementów. Choć zakres prac obejmował wyłącznie stronę wizualną, to staraliśmy się zadbać o należyty efekt, co można najlepiej ocenić wybierając się na pleszewską stację.

Px48-1912 na stacji w Pleszewie, po renowacji wykonanej przez TPKŚ „BANA”. 16.09.2020

Po zakończeniu krótkiego, aczkolwiek dość intensywnego sezonu przyszedł czas na największe w ostatnich latach inwestycje infrastrukturalne na naszej kolei. Dzięki środkom właściciela kolei – Powiatu Średzkiego oraz wsparcia od gmin Środa Wlkp. i Zaniemyśl stała się możliwa renowacja wiaduktu nad linią kolejową Poznań – Jarocin. Prace realizowała firma TOR-MEL z Poznania, a w ramach zadania całkowicie wymieniono zużytą izolację zabezpieczającą przed destrukcyjnym działaniem wody, odnowiono częściowo tynki i kompleksowo wyremontowano tor na wiadukcie.

Wiadukt nad linią kolejową Poznań – Jarocin. Trwają ostatnie prace wykończeniowe. Wrzesień 2020.

Niedługo potem rozpoczęły się prace na kolejnym odcinku – tym razem objęły one łuk za przystankiem w Polwicy, gdzie na długości 220 m kompleksowo wymieniono nawierzchnię torową, nie zapominając o należytym wykonaniu rowów odwadniających. Podczas prac wymieniono stare szyny, pochodzące sprzed I wojny światowej, na szyny typu ciężkiego podarowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Podobnie jak w przypadku wiaduktu, także na tym odcinku toru wykonane prace pozwolą na bezpieczną jazdę jeszcze przez długie lata.

Tor za przystankiem w Polwicy w trakcie prac. Ułożone są już nowe (staroużyteczne) szyny typu S49 podarowane przez PKP PLK S.A. Listopad 2020.

Niejako zwieńczeniem tego pracowitego roku i ukoronowaniem naszych wysiłków stało się podpisanie z dniem 31. grudnia 2020 r. umowy, powierzającej bieżące utrzymanie i eksploatację Średzkiej Kolei Powiatowej w ręce naszego Towarzystwa na kolejne 3 lata! Pozwoli to na stabilizację i zapewni pewność finansowania pozwalającą w należyty sposób eksploatować naszą kolej w najbliższych latach.

Pamiątkowe zdjęcie władz Powiatu Średzkiego oraz działaczy Towarzystwa chwilę po podpisaniu umowy. 31.12.2020. Fot. Starostwo Powiatowe w Środzie Wlkp.

Miło także nam poinformować, że inwestycje na naszej kolei nie będą zwalniać także w rozpoczynającym się 2021. roku – w ostatnich dniach wystartowały prace związane z  naprawą główną liczącego 800 m odcinka toru w rejonie Bagien Średzkich, realizowane przez spółkę Powiatowe Centrum Inwestycji w Środzie Wlkp. Prowadzony przez nasze Towarzystwo remont kapitalny drugiego naszego parowozu – Px48-1920, zbliża się już ku końcowi i na chwilę obecną wszystko wskazuje na to, że powróci on pod parę jeszcze w 2021 roku!

Nasze plany na tym się nie kończą – ale pozwolimy sobie zaskoczyć Was, gdy przyjdzie do ich realizacji!

Do zobaczenia w sezonie 2021!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie nigdzie widoczny.

Aktualności

Wakacyjny rozkład jazdy

Już od najbliższej soboty, 26.06. wchodzi w życie wakacyjny rozkład jazdy Średzkiej Kolei Powiatowej. Nasze pociągi będą kursować nie...

Czytaj dalej

[EN] Timetable 2021

On 23rd May 2021 Średzka Kolej Powiatowa (Środa District Railway) is starting its next season of operation! On smartphones please...

Czytaj dalej

Wszystkie aktualności