Wagony osobowe
Wagony typu 1Aw
Wagony typu 1Aw były pierwszymi powojennymi znormalizowanymi wagonami pasażerskimi dla kolei wąskotorowych. W latach 1954-1957 w Fabryce Wagonów w Świdnicy wyprodukowano łącznie 126 egzemplarzy dla toru o rozstawie 750 mm. Pierwotnie powstały jako wagony 3 klasy (oznaczenie Cx), później przemianowane zostały na 2 klasę (oznaczenie Bx, później Bxhpi). Wagon posiada stalowe pudło podparte na dwóch dwuosiowych wózkach o jednostopniowym usprężynowaniu. Wyposażony jest w pneumatyczny hamulec zespolony. Pierwotnie pojazdy te posiadały ogrzewanie parowe zasilane z lokomotywy, później było ono sukcesywnie przebudowywane w ramach napraw okresowych kolejnych wagonów na niezależne wodne.
W Środzie Wielkopolskiej stacjonują obecnie 4 wagony tego typu.

Wnętrze wagonu 1Aw o numerze 1653 po naprawie głównej

Pociąg turystyczny z Zaniemyśla z wagonami typu 1Aw serii Bxhpi o numerach 1670 i 1653
Oznaczenie aktualne | Rok produkcji | Numer fabryczny | Status |
Bxhpi 1653 | 1955 | 1832 | sprawny |
Bxhpi 00-380024 309-3 | 1956 | 2805 | sprawny |
Bxhpi 1670 | 1956 | 2810 | sprawny |
Bxhpi 1696 | 1957 | 5 | w naprawie |
Wagon typu 3Aw
Wagony 3Aw powstały jako rozwinięcie konstrukcji eksportowych wagonów 2Aw produkowanych dla Związku Radzieckiego i będących wprost rozwinięciem konstrukcyjnym typu 1Aw. W latach 1959-1960 w Państwowej Fabryce Wagonów we Wrocławiu wyprodukowano dla PKP 75 egzemplarzy. Kilka z tych wagonów prosto z fabryki trafiło do Środy Wielkopolskiej, lecz później zastąpiono je wagonami 1Aw.
Pudło wagonu oparte jest na dwóch dwuosiowych wózkach o udoskonalonej względem typu 1Aw konstrukcji, dzięki czemu jego bieg przy wyższych prędkościach jest spokojniejszy. Oprócz wyglądu zewnętrznego, wagon ten różni się od typu 1Aw nieco większym przedziałem pasażerskim, kosztem jednak wielkości przedsionków. Charakterystyczną cechą jest sposób otwierania drzwi, które na zawiasach otwierają się do środka wagonu. W efekcie nie jest możliwe przewożenie większego bagażu w przedsionku.
W Środzie stacjonuje obecnie tylko jeden wagon tego typu, noszący numer 1953. Nosi charakterystyczne, niebiesko-kremowe malowanie – niemal dokładnie takie, w jakim wyjechał z fabryki w 1960 roku i w jakim wagony tego typu kursowały przed laty do Kobylegopola.

Wagon 3Aw 1953 tuż po ukończonej naprawie rewizyjnej

Wnętrze wagonu 3Aw 1953
Oznaczenie aktualne | Rok produkcji | Numer fabryczny | Status |
Bxhpi 1953 | 1960 | 788 | sprawny |
Wagony letnie
Wagony letnie to pojazdy występujące na kolejach wąskotorowych powszechnie i jednocześnie są często trudne do sklasyfikowania. Zwykle są to byłe wagony towarowe kryte, a rzadziej węglarki, które zostały przystosowane do przewozu pasażerów, umożliwiając im obcowanie z przyrodą. Niekiedy były to też standardowe wagony pasażerskie, których pozbawiono szyb w oknach.
Średzka Kolej Powiatowa dysponuje obecnie trzema czynnymi wagonami letnimi powstałymi na bazie krytych wagonów towarowych. Wszystkie posiadają przelotowe przewody powietrzne dla układu hamulcowego, dzięki czemu mogą być dowolnie zestawiane w pociągach turystycznych. W sierpniu 2017 roku zakończyła się naprawa główna wagonu BTxhi o numerze 00-360024 769-0.

Wagony „letniaki” na stacji Środa Miasto

Wnętrze „letniaka” BTxhi 769-0 po naprawie głównej
Oznaczenie aktualne | Rok przebudowy | Przebudowany z | Status |
BTxi 00-260024 756-1 | 1997/1998 | Kddx | sprawny |
BTxi 00-260024 768-2 | 1997/1998 | Kddx | sprawny |
BTxhi 00-360024 769-0 | brak danych | Kddxh | sprawny |