Tabor trakcyjny

Lokomotywa parowa serii Px48

Parowozy Px48 powstały na podstawie przedwojennej dokumentacji technicznej parowozu typu Wilno (seria Wp29/Px29) produkowanego przez Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów. Dokumentacja techniczna lokomotywy została zatwierdzona w 1948 roku, a produkcja ruszyła w 1950 roku w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce S.A. w Chrzanowie.Jest to lokomotywa czteroosiowa, dwucylindrowa w układzie bliźniaczym, napędzana parą przegrzaną, przeznaczona do poruszania się po torze o rozstawie 750 mm. Maksymalne ciśnienie robocze pary w kotle wynosi 13 atmosfer, a moc znamionowa silnika parowego to 180 KM. Zapasy węgla i wody w tendrze wynoszą odpowiednio 4 t i 6 m3, co umożliwia prowadzenie składu o masie 300 t na odcinku 65 km bez potrzeby uzupełniania paliwa.

W latach 1950-1955 wyprodukowano łącznie 118 parowozów tej serii, spośród których większość trafiła do Polskich Kolei Państwowych, pozostałe zaś do przemysłu. 17 lokomotyw przystosowanych zostało do pracy na torze o rozstawie 1000 mm. Ponadto wyprodukowano łącznie kilkadziesiąt parowozów pokrewnej konstrukcji przeznaczonych na eksport do Chin, Rumunii, Albanii i Jugosławii. Do dziś w Polsce zachowało się aż 38 lokomotyw tej serii, w tym dwie stacjonujące w Środzie Wielkopolskiej. Pierwsza z nich to pochodzący z 1951 roku parowóz o numerze 1756. W Środzie stacjonuje od 1981 roku i pozostawał w czynnej służbie do 2014 roku. Obecnie przechodzi naprawę główną, która powinna zakończyć się latem 2017 roku, dzięki czemu lokomotywa powróci do stałej obsługi pociągów turystycznych.

Px48-1756 przed halą parowozowni w Środzie Wielkopolskiej

Podstawowe dane
Oznaczenie Px48-1756
Producent Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, Chrzanów
Rok produkcji 1951
Numer fabryczny 2253
Status W naprawie

Druga lokomotywa o numerze 1920 pochodzi z 1955 roku. Od 2002 roku pozostaje wyłączona z eksploatacji, lecz w bliżej nieokreślonej przyszłości planuje się jej przywrócenie do ruchu.

Px48-1920 w hali parowozowni w Środzie Wielkopolskiej

Podstawowe dane
Oznaczenie Px48-1920
Producent Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego, Chrzanów
Rok produkcji 1955
Numer fabryczny 4509
Status Odstawiony

Lokomotywa spalinowa serii Lyd1

Lokomotywy spalinowe typu Wls150 były pierwszymi w Polsce seryjnie produkowanymi lokomotywami spalinowymi dla kolei wąskotorowych. W latach 1960-1969 wyprodukowano łącznie 144 lokomotywy dla rozstawów toru 750, 785 i 900 mm. 28 pojazdów trafiło do PKP, gdzie oznaczono je serią Lyd1.

Lokomotywa napędzana jest rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem diesla typu Wola 5DSR150 o mocy 150 KM. Siła napędowa przekazywana jest poprzez przekładnię mechaniczną, ślepy wał i wiązary na trzy zestawy kołowe. Masa służbowa lokomotywy wynosi 18 ton, a jej prędkość konstrukcyjna to 30 km/h.

Stacjonująca od 1998 roku w Środzie Wielkopolskiej lokomotywa o numerze 210 pochodzi z 1967 roku i jest sprawna technicznie. Można ją zobaczyć zarówno przy pracach gospodarczych, jak i w obsłudze rozkładowych pociągów turystycznych.

Lyd1-210 na stacji Środa Miasto

Podstawowe dane
Oznaczenie Lyd1-210
Producent Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego, Chrzanów
Rok produkcji 1967
Numer fabryczny 7632
Status Sprawna